reklama

Keď je život nad štandard..

Pohľad na realitu zdravotníctva..

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Obrázok blogu

Diabetes bol kedysi veľkou záhadou, ktorá zabíjala. Trvalo dosť dlho, pokiaľ istý pán Benting a jeho pomocník Best prišli na koreň veci. Vtedy na obetu padlo pár teliat a pár psov, aby sa zachránili milióny životov.

Dnes, cukrovka nie je ochorenie ani bohatých ani chudobných, ani malých ani veľkých, nevyberá si. Je to najrozšírenejšie civilizačné ochorenie látkovej premeny posledného storočia. Najčastejšie nastáva poškodením β buniek v našom pankrease, ktoré slúžia na tvorbu toho zázračného hormónu- inzulínu. Nie je to vyvolané iba genetickou poruchou, ide o spoluúčasť genetiky, imunity a vplyvov prostredia. Presná príčina vzniku nie je objasnená a tak cukrovka ostáva stále ako nevyliečiteľná choroba, no je liečiteľná vďaka množstvu pomôcok. Avšak, ani to nie je také jednoduché ako sa zdá. Veď sme predsa na Slovensku, čo by už len tu mohlo byť jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cukrovka v živote človeka vie narobiť veľa neplechy. Keď vám ako 12 ročnému dieťaťu zistia cukrovku, je to akoby ste ... neviem opísať čo. Pretože mne ju zistili v tom poslednom štádiu s glukózou v krvi na hranici života. A to, že som prišla po vlastných by mi neverili kebyže ma nevidia. Koho to bola vina rozoberať nebudem, ukazovať prstom sa nesluší. Život mi zachránili, aj keď za cenu hlbokej rany na duši, a škaredých obrázkov v pamäti na doživotie. Nebyť úžasných ľudí okolo mňa, nie len v rodine, ale všade kam som sa od tej chvíle pohla, v škole základnej, strednej, vysokej, v práci atď.. nebola by som tu, pretože moja psychika by to nevydržala... Som slabý človek, čo už.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Denný režim zmenený od základov, akoby ste sa učili chodiť. Najprv uvedomenie si, čo môžem, čo nie. Skúste si povedať na týždeň žiaden cukor.. Zbohom sladkosti, palacinky, džúsy... vydržte týždeň, mesiac, rok, celý život... Nemusíte, ale ide o priamu úmeru.. čím viac odoláte, tým dlhšie budete žiť. A povedzte to dieťaťu.

Druhá vec je naučiť sa dávkovať inzulín. Ráno, obed, večer, noc.. každý deň, celý mesiac, celý rok, celý život. A s tým spojené meranie glukózy. Nemusíte pred každým pichnutím inzulínu, ale mali by ste.. priama úmera..

A popri tom všetkom, počúvate takmer každý deň, čo je nové.. že ľudia pribúdajú, najmä deti. Že začína vyhrávať nadváha, ktorá si podáva ruku s cukrovkou.. že je spôsob, ako zlepšiť život. Volá sa to inzulínová pumpa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bola som na prvom sedení jednej firmy, kde túto vecičku označili za zázrak.. Nestaráte sa takmer o nič, denné pichanie inzulínu je minulosťou, a len mesiac s touto pumpou vám predĺži život aspoň o rok. Pumpa jednoducho dávkuje inzulín za vás podobne ako kedysi váš pankreas. Ihlu meníte až každý štvrtý deň. Avšak, pri otázke, ako s ak nej dostať, nastalo ticho. Pumpa je totiž príliš drahá a keby ju poisťovne mali preplácať každému diabetikovi, pri takomto stúpajúcom tempe by raz dva skončili. Takže poisťovne si zvolili následovné kritéria: zhoršené dlhodobé výsledky, amputácia končatiny, dlhodobý pobyt na lôžku. Čo som samozrejme ako 15 ročná nespĺňala, zamietnuté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiadala som 3 roky, pretože vidina lepšej kvality života ma hnala skúšať to. Pre dobré výsledky, som jednoducho nemala právo na ešte lepší život. Až na vysokej škole som sa dočkala, kde mi schválili pumpu na rýchlo, pretože moje výsledky v maturitnom ročníku sa výrazne zhoršili. Kto ju má, vie, že je to skutočne zázrak a nevrátila by som ju už nikdy späť. Kto môže mať a váha, neváhajte.. zbytočne strácate drahocenné roky..

Ale predsa ma dnes zarazila jedna vec. K pumpe existuje ešte vylepšenie v podobe senzora, ktorý za vás meria hladinu glukózy a ušetrí vás boľavých prstov. A okrem toho vám 24 hodín denne ukazuje aktuálnu hladinu cukru v krvi. Priama úmera: čím stabilnejší cukor, tým dlhší život. Ak by ste však čakali, aké kritéria volila poisťovňa pri tejto pomôcke, nedočkali by ste sa. Dnes som sa totiž dozvedela, že táto pomôcka je nad štandard a poisťovňa vám nepreplatí nič. Vysielač (posiela výsledky hodnoty glukózy do pumpy) stojí 390 eur a senzor na meranie, ktorý vám vydrží 3 dni stojí 31 eur.

A tak máte na výber. Buď sa narodíte ako princezná s neobmedzeným príjmom, alebo sa rozlúčite s vekom 100 rokov. Na Slovensku je totiž kvalitný život nad štandard.

Martina Balogova

Martina Balogova

Bloger 
  • Počet článkov:  65
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ľudí nudí byť deťmi a tak sa ponáhľajú, aby dospeli, a keď sú dospelí, zas túžia byť deťmi. Strácajú zdravie, aby zarobili peniaze, a potom utrácajú peniaze za to, aby si dali do poriadku svoje zdravie. Natoľko sa strachujú o svoju budúcnosť, že zabúdajú na prítomnosť, a tak vlastne nežijú ani pre prítomnosť, ani pre budúcnosť. Žijú, akoby nikdy nemali umrieť, a umierajú, akoby nikdy nežili... Zoznam autorových rubrík:  PocitySpomienkaOtázky a odpovedeSúkromnéPoezia

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu